Een onsje minder vleesreclame alstublieft

bieb

Nederlanders eten te veel vlees. Een vermindering van de vleesconsumptie is in lijn met de ambities van de overheid en kan een grote bijdrage leveren aan het halen van de Klimaatdoelen. Maatregelen blijven alleen uit en we worden verleid méér vlees te eten, zoals via reclame. We kunnen niet stil blijven zitten. Het is tijd voor een stop op vleesreclame!

Maatregelen op dit vlak, zoals vleestaks of gedragsbeïnvloedingscampagnes, lijken lastig, maar wat we wél per direct kunnen doen is het stoppen van het stimuleren van de vleesconsumptie, namelijk via reclame, overal om ons heen. Met Een onsje minder vleesreclame alstublieft starten we een lobby en jij kan als ondernemer meedoen.

Oproep aan de community

Om te beginnen starten we met het verzamelen van tenminste 40.000 handtekeningen om dit initiatief te kunnen presenteren aan de Tweede Kamer. We zoeken verbinding met alle soorten organisaties en ondernemers om "Een onsje minder vleesreclame alstublieft" verder te brengen. Wat we vragen:

  • Teken de petitie en deel de oproep om te tekenen binnen jouw netwerk (kost slechts een paar seconden).
  • Steun en hulp door de oproep intern aandacht te geven en medewerkers te motiveren om te tekenen.
  • Steunbetuigingen met een quote om op de website te plaatsen en zo de oproep meer gewicht te geven.
  • Steun om de campagne groter te maken: een infographic, een filmpje en een verbeterde website enzovoort. Daar is budget of kunde voor nodig van sponsoren die dit onderwerp belangrijk vinden.
  • Bedrijven die zelf stappen willen zetten naar een duurzamere en gezondere catering met onder andere minder dierlijke producten.​

Profileer jezelf als koploper met aandacht voor duurzaam en gezond en doe mee.

Reclame

Reclame heeft de kracht om het gedrag van de consument te beïnvloeden. Wat we eten, de voedselcultuur en ons eetpatroon wordt bepaald door waar we mee omringd worden, ook door reclame. Op straat, in openbare gelegenheden, op televisie en via advertenties op onze smartphones, worden we continu gestuurd richting ongezond en onduurzaam eten met vlees in de hoofdrol. Campagnes voor gezond gedrag en gezonde producten kunnen niet opboksen tegen de immense budgetten die aan hoog bewerkt voedsel worden besteed.

Het uitblijven van reclame betekent minder prikkels richting bepaald gedrag. Oftewel: een stop op reclames voor vlees, voorkomt dat men continu gestuurd wordt richting het consumeren ervan. Het is een eerste stap in de weg richting een eetpatroon met minder dierlijk en meer plantaardig, zeker als marketingbudgetten daarbij verschuiven naar promotie van plantaardige producten.

Maatregelen

Onderzoek na onderzoek laat zien dat we onze vleesconsumptie drastisch moeten verminderen. Denk aan de meest recente richtlijnen van het Voedingscentrum, de WRR, het recente rapport van het RIVM ('Wat ligt er op ons bord?') en zelfs de FAO. De overheid grijpt echter (nog) niet in onder het mom van ‘niet betuttelen’ of omdat de gevolgen van iets als het invoeren van een vleestax, niet te overzien en niet eenvoudig door te voeren zijn. Een verbod op reclame die vleesconsumptie bevordert is de mildste maatregel denkbaar. Voor de industrie een kans om marketingbudgetten te besteden aan duurzamere producten en voor de consument verandert er niets substantieels, omdat vlees niet direct duurder wordt. De afgelopen 65 jaar vroegen Nederlandse slagers steevast "Mag het een onsje meer zijn?" Anno 2017 zou het tegenovergestelde, "een onsje minder", de norm moeten zijn en vragen we om minder vleesreclame.

Wie zijn wij?

"Een onsje minder vleesreclame alstublieft" is een initiatief gevormd door een groep duurzame denkers die bewustwording creëren over de negatieve effecten van de vleesindustrie en de voordelen van een plantaardig eetpatroon. Initiatiefnemers van deze campagne zijn Natascha Kooiman (DJ100, Food100 en Smaackmakers) en Armanda Govers (Even Geen Vlees). Het initiatief wordt ondersteund door diverse organisaties en namen uit de TROUW Duurzame 100.

De volledige lijst vind je op onze website.

Contact: natascha@smaackmakers.nl en armanda@evengeenvlees.nl.

Twitter LinkedIn™ Facebook Google+
Geschreven door Natascha Kooiman op 09-01-18 onsjeminder.nl

Wil jij op dit bieb-item reageren?

Laatste reacties

We worden verleid meer vlees te eten en maatregelen blijven uit. We kunnen niet stil blijven zitten. Het is tijd voor een stop op vleesreclame!

Initiatiefnemer

Deelnemers

Relevante Global Goals for Sustainable Development

Bijdragen aan een Futureproof bedrijfsleven door: 12 Responsible consumption and production 13 Climate action