De voordelen van een klimaatneutraal klantprogramma of product

bieb

Of het nu om transport, advocatuur of agrifood gaat, in vrijwel alle sectoren is de aandacht voor duurzaamheid bij aankopen toegenomen. Behalve dierenwelzijn, fair trade en arbeidsomstandigheden, wil de afnemer ook weten hoe het zit met de impact op het milieu. Bedrijven kiezen daarom steeds vaker voor een klimaatneutraal klantprogramma of product.

Er is een duidelijke trend gaande. Klanten willen kunnen kiezen voor een duurzaam alternatief. In de gehele zakelijke markt, maar ook in de horeca en retail, klinkt de vraag naar duurzame diensten of producten door. Voorbeelden zijn klimaatneutraal vliegen, vergaderen, drukwerk vervaardigen, koffie branden, post verzenden, verhuizen, overnachten in hotels enzovoort.

Twee varianten

  1. De klant kiest vrijwillig voor een klimaatneutraal product of dienst – bijvoorbeeld het compenseren van een vlucht – en betaalt een eigen bijdrage.
  2. De onderneming bepaalt voor het product wat klimaatneutraal is. Bij afname zijn de kosten van CO₂-compensatie meegenomen in de prijs.

Een voorbeeld van de tweede variant is de Organisatie voor Erkende Verhuizers waar alle aangesloten verhuisbedrijven CO2-neutraal verhuizen. Sinds 2015 worden alle consumenten-verhuizingen door de aangesloten 250 Erkende Verhuizers CO₂ gecompenseerd. Erkende Verhuizers hebben deze stap gezet om te onderstrepen dat zij niet alleen vertrouwd en veelzijdig zijn, maar vooral ook op een verantwoorde wijze zaken willen doen en zich hiermee willen onderscheiden.

Bij een CO₂-neutrale verhuizing wordt alle CO₂-uitstoot van het energieverbruik tijdens de verhuizing gecompenseerd. Naast het brandstofverbruik van de verhuiswagen(s), speelt ook verpakkingsmateriaal een rol.

Kom tot een klimaatneutraal product of dienst

Je komt tot een klimaatneutraal product of dienst door als eerste een CO₂-footprint op te stellen. Op basis van het energiegebruik, ingekochte halffabricaten, het transport en het productieproces bereken je  de CO₂-uitstoot van een product of dienst.

Een tweede stap is energiebesparing en het gebruik van duurzame energie. Zo verlaag je de footprint.

Vervolgens compenseer je de onvermijdbare CO₂-uitstoot door internationaal gecertificeerde CO2-rechten. Een voorbeeld van een project is het Efficiënt Cookstove project in Ghana.

Waarom is klimaatneutraal interessant?

Voor je klanten – toeleveranciers, afnemers, consumenten – is klimaatneutraal ondernemen interessant, omdat dit aansluit op de vraag uit de markt en dit ook past in hun visie over duurzaamheid.

Voor jouw onderneming is dit interessant, omdat het de impact op het milieu verkleint, het bedrijf zo een vervolgstap zet op het gebied van duurzaamheid en zich hiermee onderscheidt de markt.

Meer informatie

Neem contact op met Groenbalans, Peter Bleeker: peter.bleeker@groenbalans.nl

Twitter LinkedIn™
Twitter LinkedIn™ Facebook Google+
Geschreven door Sandra van Gaalen op 28-11-17 www.groenbalans.nl

Wil jij op dit bieb-item reageren?

Laatste reacties

Bedrijven kiezen steeds vaker voor het aanbieden van een klimaatneutraal klantprogramma of product om hun impact te vergroten. Lees hier over de voordelen.

Initiatiefnemer

Deelnemers