Merken presteren beter door duurzaam ondernemen en communiceren

oplossing

Bedrijven willen groeien en waarde toevoegen. Bijna alle bedrijven hebben duurzame doelen. Voer die duurzame doelen niet alleen in de supply chain en bedrijfsvoering door, maar ook in merkenbeleid en marketingstrategie. Hierdoor en door vaker en beter te communiceren over jouw duurzame doelen gaat je merk beter presteren.

Bedrijven die het beter doen

Duurzame bedrijven doen het beter. Uit onderzoek van Harvard Business Review blijkt dat de wereldwijde top-100 duurzame bedrijven (2006-2010) een substantieel gemiddelde hogere sales groei, rendement op activa, winst voor belastingen en cash flow laten zien. Ook tijdens de crisis in 2008 deden duurzame bedrijven het beter op de financiële markten en daalden minder in aandeelhouderswaarde. In Nederland hebben bijna alle bedrijven inmiddels duurzaamheidsdoelstellingen en programma's.

Hollandse nuchterheid

Toch zie ik maar al te vaak dat bedrijven huiverig zijn om dit door te voeren in hun merken beleid en marketingstrategie. Soms heeft dit te maken met de oorsprong van een bedrijf, zoals bijvoorbeeld bij bedrijven met een Aziatische herkomst die het 'goede doen' intern willen houden.

Ook onze Hollandse nuchterheid kan ervoor zorgen dat bedrijven niet met hun hoofd boven het maaiveld willen uitsteken. In grote corporates worden duurzaamheidsinitiatieven aan de supply chain kant vaak niet of nauwelijks door de sales- en marketing afdeling opgepakt uit angst voor 'greenwashing'. Of omdat afdelingen simpelweg niet met elkaar communiceren, terwijl ze elkaar hierin juist kunnen versterken.

Een gemiste kans volgens mij, zeker omdat ook uit ditzelfde onderzoek blijkt dat informatie geven over duurzaamheid een positieve invloed heeft op de consumentenevaluatie van je bedrijf en leidt tot koopintentie.

Merken die beter presteren

Unilever bijvoorbeeld claimt dat hun "brands with purpose", denk aan Ben & Jerry's en Dove, twee keer zo hard groeien als hun andere merken.

Een goed voorbeeld van het integraal doorvoeren van duurzaamheid is IKEA. Dit zie je terug in hun leidende positie in de Retail categorie van de Sustainable Brand Index, een onderzoek dat de consumenten beleving meet van merken met een focus op duurzaamheid. Ook Friesland Campina heeft in de afgelopen jaren grote stappen gezet en dat is terug te zien in de nummer drie positie van Campina in de Food & Beverage categorie.

Om ervoor te zorgen dat een merk beter gaat presteren, begin ik altijd samen met het bedrijf met het bepalen van de gewenste positionering en merkidentiteit. Naast de ambitie en groei doelstellingen van het bedrijf nemen hierin de duurzame doelen ook een vaste plek in. Een integrale doorvertaling naar merkenbeleid en marketingstrategie zorgt voor het gewenste resultaat.

Dus wacht niet langer en laat de duurzame doelen niet alleen de focus zijn van de supply chain en bedrijfsvoering. Zet jouw duurzaamheidsprogramma's en doelstellingen in voor groei. Groei die je realiseert door je merk beter te laten presteren, want dat loont! Ik help jou daar graag bij.

Bronnen

LinkedIn™
Twitter LinkedIn™ Facebook Google+
Geschreven door Anneke Postema op 07-05-18

Wil jij op deze oplossing reageren?

Laatste reacties

Voer duurzame doelen niet alleen in de supply chain en bedrijfsvoering door, maar ook in je merkenbeleid en marketingstrategie om beter te presteren.

Initiatiefnemer

Deelnemers

Relevante Global Goals for Sustainable Development

Bijdragen aan een Futureproof bedrijfsleven door: 12 Responsible consumption and production