Milieu Centraal - Hoe bewegen we consumenten ertoe om hun reis zo duurzaam mogelijk te maken?

uitdaging

De toerisme- en gastvrijheidssector doet er alles aan om te verduurzamen. Maar hoe krijgen we consumenten zo ver dat ze voor klimaatvriendelijke vakanties kiezen?

Dat toerisme een grote impact heeft op het klimaat staat vast. Ter illustratie: een retourreis naar Bali stoot bijna 4.000 kg CO2 equivalenten uit. Dat is evenveel als een gemiddeld huishouden jaarlijks uitstoot voor haar energiegebruik! Om een retourtje Bali te compenseren, moeten zo’n 1.500 bomen geplant worden.

Bereken de impact van je reis

De vakantiekeuze maakt veel uit voor het klimaat. Verre reizen per vliegtuig veroorzaken een fikse CO2 voetafdruk. Dichterbij huis met vakantie gaan, of kiezen voor de trein in plaats van het vliegtuig, zijn maatregelen die veel klimaatwinst kunnen opleveren. Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal ontwikkelde een tool waarmee consumenten inzicht krijgen in de CO2-uitstoot van vervoer, accommodatie en activiteiten ter plekke. Je vult je eigen vakantie in en krijgt direct advies voor een milieuvriendelijker alternatief.

Keuzevrijheid

Tegelijkertijd laat onderzoek zien dat de sterkste voorspeller van het vakantiegeluk van Nederlanders is of ze volledige keuzevrijheid hebben in de manier waarop ze vakantie gaan. Elke beïnvloedingspoging die erop gericht is om hen van gedachte te laten veranderen, heeft direct een sterk negatief effect op het geluksgevoel en kan er voor zorgen dat mensen in de weerstand schieten en niet meer naar je willen luisteren.

De uitdaging

Toch willen we de toerisme- en gastvrijheidssector uitdagen. Hoe kunnen we er gezamenlijk voor zorgen dat zoveel mogelijk consumenten een klimaatvriendelijke vakantie kiezen? We zijn op zoek naar ideeën, initiatieven en best practices die de consument doen bewegen om hun vakanties en zakenreizen zo duurzaam mogelijk te maken. Het is een proces van lange adem, maar wij zijn er van overtuigd dat een gezamenlijke inspanning van de sector ervoor kan zorgen dat zoveel mogelijk consumenten zich bewust zijn van hun klimaatimpact.
 

LinkedIn™ Twitter Facebook
Twitter LinkedIn™ Facebook Google+
Geschreven door Mariken Stolk op 26-09-18 milieucentraal.nl

Wil jij op deze uitdaging reageren?

Laatste reacties

Hoe krijgen we consumenten zo ver dat ze voor klimaatvriendelijke vakanties kiezen?

Initiatiefnemer

Deelnemers