Wat is klimaatneutraal ondernemen?

bieb

Van kleine bedrijven tot grote multinationals: steeds meer bedrijven streven naar klimaatneutrale bedrijfsvoering. Wat is het precies? En waarom is het zo belangrijk dat je als bedrijf klimaatneutraal wordt? Welke stappen kun je zetten richting klimaatneutraliteit? Het wordt allemaal uitgelegd op deze pagina. Het is makkelijker dan je denkt.

CO2e-neutraal ondernemen

Het is (vaak) onmogelijk om helemaal geen broeikasgassen uit te stoten als bedrijf, sommige bedrijfsactiviteiten stoten per definitie broeikasgassen uit, zoals transport of productie. Maar er zijn wél manieren om die uitstoot te compenseren.

Als al deze activiteiten per saldo geen negatieve impact hebben op het klimaat en dus niet bijdragen aan klimaatverandering, dan mogen we spreken van klimaat- of CO2e-neutraal ondernemen. Een organisatie heeft niet langer een negatieve impact op het klimaat.

Klimaatneutraal: hype of onmisbaar?

Klimaatneutraal ondernemen wordt steeds belangrijker. Bedrijven hebben namelijk een behoorlijk aandeel in de uitstoot van onze nationale economie. Maar wat zijn de voordelen van klimaatneutraal ondernemen? Wij zetten vijf redenen op een rij:

  • Beter voor het milieu: een no-brainer. Bedrijven spelen een belangrijke rol bij het verminderen van de negatieve milieueffecten. Met maatregelen op het gebied van bijvoorbeeld energiebesparing, waterbesparing, vervoermanagement en afvalpreventie neem je als bedrijf verantwoordelijkheid. Zo dragen we allemaal ons eigen steentje bij.
  • Voorkomen van reputatieschade: Een duurzaam bedrijf straalt verantwoordelijkheid uit. Als bedrijf of ondernemer wil je toch niet met een milieuschandaal in de krant staan? Onderschat de kracht van de publieke opinie nooit. Door enkel een groen vernisje kijkt men gemakkelijk heen.
  • Voordeel op de markt: De vraag naar duurzame producten en diensten neemt toe. Bovendien koopt de overheid sinds 2010 alleen nog maar in bij duurzame bedrijven. Ook banken nemen steeds vaker criteria voor duurzaamheid op voor het verstrekken van een lening. Wie niet duurzaam onderneemt, mist simpelweg de boot.
  • Kostenbesparing: De voordelen van duurzaam ondernemen lijken zich in eerste instantie vooral te richten op mens en milieu. Maar duurzaam ondernemen levert ook financiële voordelen op. De investeringen die je nu doet, betalen zich op termijn stuk voor stuk terug. Besparingsmaatregelen op water- en energieverbruik, afval en vervoer leiden tot meer efficiëntie in uw bedrijfsvoering en dus lagere kosten.
  • Aantrekkelijker voor werknemers: last but not least. Niet alleen extern, maar ook intern heeft klimaatneutraal een positief effect. Medewerkers zijn trots om voor het bedrijf te werken en dragen dit ook uit. Zij zijn de ambassadeurs voor het bedrijf

Klimaatneutraal ondernemen is onmisbaar in de toekomst. Wie zich niet nu al bezighoudt met klimaatneutraal ondernemen, loopt een groot risico om straks niet meer te bestaan.

De beste tips voor klimaatneutraal

Goed, klimaatneutraal ondernemen is dus een must. Hoe breng je dit in de praktijk? Een belangrijk startpunt is om inzicht te krijgen in je huidige uitstoot. Als je weet waar jouw uitstoot vandaan komt, kun je veel gerichter effectieve maatregelen nemen. Begin daar dus altijd mee! Vind je het lastig om deze gegevens helder te krijgen? Geen nood. Wij hebben daarvoor de Klimaatbarometer in het leven geroepen. Weet jij je eigen uitstoot?

Als je je eigen uitstoot in kaart hebt gebracht, dan kun je écht beginnen met besparen. Wij deelden eerder de 8 beste tips. Een must-read voor elk bedrijf dat ambitie heeft om de uitstoot naar nul te brengen. Een extra tip is het stappenplan Klimaatneutraal ondernemen van MVO Nederland. Zo ben je direct goed op weg!

Word lid van de Klimaatcoalitie

Hebben we je overtuigd van de mogelijkheden van klimaatneutraal ondernemen? Word dan lid van de Nederlandse Klimaatcoalitie! Dat kan heel simpel. Log in (of registreer eerst), ga rechtsboven naar jouw menu, klik op "Mijn barometer" en vul de Klimaatbarometer in. Tijdens de stappen word je gevraagd de Code of Conduct te tekenen en een ambitie te formuleren.

De Code of Conduct kun je zien als een commitment. Hiermee verklaar je transparant te zijn over je uitstoot en te streven naar klimaatneutraal ondernemen voor 2050. Je kunt na registratie direct de Klimaatbarometer invullen.

Inzicht in je CO2e-uitstoot

Inzicht in je uitstoot? De Klimaatbarometer helpt bedrijven om uitstoot makkelijk in kaart te brengen. Daarnaast brengt de tool de gezamenlijke besparingen van alle deelnemers aan de Nederlandse Klimaatcoalitie in kaart.  We roepen iedereen op om deze in te vullen. Doe dit dit jaar vóór 1 oktober 2017.

Twitter
Twitter LinkedIn™ Facebook Google+
Geschreven door Willard Bouwmeester op 28-09-17 www.klimaatcoalitie.nl/doe-mee

Wil jij op dit bieb-item reageren?

Laatste reacties